Blog

8 základních a účinných způsobů jak zvýšit návštěvnost webu

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

Máte hezký, nový, moderní web do něhož jste vložili mnoho úsilí v očekávání zvýšení počtu poptávek, zakázek a objednávek, ale ty stále nějak nepřicházejí? Jedním z důvodů může být nízká nebo nerelevantní návštěvnost Vašeho webu. Pokud je to tak, pak Vám možná přijde vhod pár následujících odstavců o tom, jakými nejběžnějšími způsoby je možné návštěvnost webu zvýšit.

V obecné rovině jsou hlavními zdroji návštěvnosti většiny webů následující kanály:

  • Vyhledávače jako je např. Google, Seznam a v menší míře i další vyhledávače
  • Reklamy na internetu (dnes převážně zobrazované přes PPC systémy jako je Google Ads nebo Sklik)
  • Sociální sítě (bezplatné i placené odkazy a reklamy na sociálních sítích)
  • Návštěvnost z katalogů, srovnávačů zboží a oborových portálů
  • Reference z jiných webů
  • PR články v médiích
  • Off-line kanály

Měření návštěvnosti

Chceme-li zvyšovat návštěvnost našeho webu, je předpoklad, že počet návštěv budeme muset něčím měřit - což pravděpodobně již děláte, takže pouze v rychlosti - nástrojů pro měření návštěvnosti je mnoho (placených i neplacených). Já osobně doporučuji využití nejznámějších, bezplatných a vysoce robustních Google Analytics.


Síla Google Analytics spočívá v jeho rozsáhlých možnostech analýzy návštěvnosti dle mnoha kritérií. Náhledy, které Vám vyhovují si můžete ukládat.

Přejděme tedy k jednotlivým způsobům jimiž můžeme zvyšovat návštěvnost webových stránek.

1. Zvýšení návštěvnosti z vyhledávačů pomocí optimalizace pro vyhledávače (SEO)

Primárním a pro naprostou většinu případů nejdůležitějším kanálem, který bychom měli brát v potaz při zvyšování návštěvnosti, jsou internetové vyhledávače. Tím nejdůležitějším je samozřejmě Google, v českém prostředí pak nezanedbatelnou roli hraje také vyhledávač Seznam.cz. Svůj smysl však mohou mít i menší české vyhledávače, oborové vyhledávací weby a seznamy nebo firemní katalogy. V jednotlivých zemích pak menší či větší roli dle podílu na trhu hrají další národní nebo nadnárodní vyhledávače jako je Bing, Yahoo, Ask.com, Baidu, Yandex a podobně.

Abychom dosáhli co možná nejvyšších pozic ve vyhledávání na vhodná klíčová slova, optimalizujeme naše stránky pro vyhledávače - neboli realizujeme SEO (z anglického search engine optimization) pro náš web. Pokud to děláme dobře, odkazy na náš web rostou ve výsledcích vyhledávání na vyšší - přední pozice v organickém (tj. neplaceném) vyhledávání. Výsledky našeho úsilí pak můžeme vyhodnotit v Google Analytics nebo třeba také v Google Search konzoli. Samozřejmě s odstupem času (měsíc, čtvrtletí, rok), protože vzestup stránek nahoru je i při kvalitní optimalizaci pozvolný.

Primární roli v SEO hraje kvalita obsahu našeho webu v souladu s jeho zacílením na atraktivní a další vhodná klíčová slova a sousloví, která by měla být relevantní tomu, na co se náš web zaměřuje a co v něm nabízíme. Kvalitní a pro uživatele užitečný obsah stránek vyhodnocují algoritmy vyhledávačů na základě mnoha faktorů (u Googlu je jich přes 200). Investujeme-li tedy svůj čas k tvorbě kvalitního obsahu a vhodným způsobem jej optimalizujeme, rostou naše stránky ve výsledcích vyhledávání. Mezi faktory podílející se na růstu pozic patří například množství zpětných odkazů na náš web z jiných stránek, přičemž v úvahu je brána i kvalita samotných odkazujících stránek. Dále se na růstu podílí například i samotná uživatelská interakce hledajících uživatelů - tedy proklikovost z odkazů organického vyhledávání na Váš web. Proto je také důležité napsat zajímavě (a pravdivě) meta tag popisu jednotlivých stránek našeho webu, protože tento popis vyhledávače následně zobrazují ve výsledcích vyhledávání. Dále jsou zde doménové faktory (například čím starší doména, tím lépe), reputace Vaší domény a další mnohdy velmi speciální věci. Důležitá je také rychlost načítání stránek a v podstatě zásadní pak také přizpůsobení zobrazení webu pro mobilní zařízení. Těch ovlivňujících věcí je opravdu mnoho a sotva by na stručný popis vystačil samostatný článek jen o SEO.

Chcete více informací o jednotlivých SEO faktorech ovlivňující pozici Vašich stránek ve vyhledávání? Zde je odkaz na jeden z nejlepších souhrnných článků, jaké jsem kdy četl (v angličtině): Google's 200 Ranking Factors: The Complete List (2019)

2. Zvýšení návštěvnosti pomocí PPC systémů - z placených reklam ve vyhledávací síti

Dnes nejběžnější formou internetové reklamy jsou reklamy v PPC systémech (z anglického Pay Per Click) s platbou za proklik. Funguje to tak, že formou internetových aukcí soustředících se na to, kolik jsme ochotni za prokliky z reklam maximálně zaplatit si na základě našich nabídek za proklik a rozpočtů kampaní zajistíme určitou pozici, frekvenci a počet zobrazení reklam na náš web ve vyhledávací a obsahové síti. Ke zobrazování reklam tedy dochází především na atraktivních předních pozicích ve výsledcích vyhledávání a dalších sekcích určených ke zobrazování reklam, přičemž přední pozice obvykle přinesou nejvíce konverzí. Placené odkazy jsou označeny jako reklama. Součástí PPC systémů je obvykle také zobrazování běžných bannerových reklam na webech, jejichž správci se rozhodli poskytovat svůj reklamní prostor. Dalším obvyklým formátem jsou pak také nákupní kampaně, video kampaně a další. Velkou výhodou PPC systémů je vysoká měřitelnost výkonu a návratnosti reklamních kampaní, nastavíme-li si správně měření konverzí. U nás nejvyužívanějšími PPC systémy jsou Google Ads a Sklik.


Zeleně podbarvená sekce je placená PPC reklama - jak vidíte, vyhledávače ponechávají placeným reklamám ve výsledcích vyhledávání stále více prostoru. Zvlášť když jde o atraktivnější klíčová slova.

U PPC reklam berte na vědomí, že pozice naší reklamy ve výsledcích placeného vyhledávání se odvíjí od ceny, kterou jsme ochotni zaplatit za proklik na náš web současně s dalšími ovlivňujícími faktory jako je nejen proti-nabídka konkurenčních inzerentů, ale také relevance a kvalita jednotlivých reklam a relevance a kvalita odkazovaných stránek k vyhledávanému klíčovému slovu nebo frázi na níž reklamu zobrazujeme.

Při volbě online zdrojů, na které chceme zaměřit svou energii bychom měli vzít v úvahu fakt, že dominantní roli stále hraje organické vyhledávání, tedy že v současnosti se nejvíce internetových uživatelů na cílové weby proklikne z neplacených odkazů ve vyhledávačích. Proto doporučuji zásadně vždy se zaměřit na SEO. Zpětná vazba nemusí být tak rychlá jako v případě PPC reklam, ale z dlouhodobého pohledu to považujte za velmi dobrou investici do budoucna.

3. Zvýšení návštěvnosti pomocí PPC systémů - z reklam v obsahové síti (bannery, reklamní videa a další)

Trochu se to prolíná s předchozím bodem, protože stále mluvíme o PPC systémech - princip plateb je stejný, avšak způsob získání návštěvníka poměrně rozdílný. Bannery, reklamní videa a další - je toho plný internet, takže to asi znáte. Obsahové reklamy jsou dalším z účinných způsobů, jak zvýšit návštěvnost svého webu. Proklikovost z obsahových reklam obvykle není tak vysoká, jako v případě reklam ve vyhledávacích sítích, avšak množství zobrazení je o to vyšší. Možnosti a způsoby využití obsahových reklam jsou rozsáhlé, protože máte možnost určit si například zaměření webů, na nichž se budou reklamy zobrazovat a vy tak máte šanci dostat na své stránky skutečně vysoce relevantní publikum uživatelů. Dokonce můžete nechat Vaše reklamy zobrazovat určitému druhu publika uživatelů, které by mohly Vaše produkty nebo služby zajímat, nehledě na to, jaký druh webu si aktuálně prohlížejí. Pomocí bannerových reklam se můžete rovněž připomínat zákazníkům, kteří Váš web již někdy dříve navštívili. Dokonce jim můžete v banerech zobrazovat produkty, které si na Vašem webu nebo eshopu prohlíželi. U firem s působností v rámci nějakého malého regionu se zase perfektně hodí regionální zacílení, jímž jste schopni provést poměrně účinnou osvětu, že jste tady - například nová restaurace zobrazující obsahové reklamy v okruhu 20 km od místa podnikání a podobně. Lidem, kteří se vyskytují v blízkosti Vaší firmy se tak mohou bannerové reklamy ve větší míře častěji zobrazovat a rychle se o Vás v okolí ví. Nemusí dojít ani k prokliku z této reklamy, avšak pokud se reklama na Vaši firmu neustále někde zobrazuje, vy se poměrně efektivně dostáváte do povědomí ve Vašem okolí. Samozřejmě je třeba dodat, že proklik na Vaše stránky má obchodně vždy vyšší hodnotu než pouhé zobrazování reklam.


Regionální zacílení - představme si, že máme novou restauraci, v Hradci Králové. Nastavíme zobrazování veškerých reklam jen v okruhu 20 km od Hradce (obsahové i vyhledávací kampaně). Obsahovým reklamám pak na určitý čas dopřejeme vyšší rozpočet, aby se o nové restauraci lidé v okolí co možná nejrychleji dověděli.

4. Zvýšení návštěvnosti díky sociálním sítím

Podobně jako u vyhledávačů lze i v případě sociálních sítí realizovat placenou i neplacenou propagaci a využívat sociální sítě jako velmi účinný a výkonný nástroj a zdroj k získání (mnohdy i velmi vysoké) návštěvnosti svého webu nebo eshopu. Poměr a objem návštěvnosti ze sociálních sítí se odvíjí od ovlivnitelných faktorů jako je kvalita marketingových aktivit, které na sociálních sítích realizujete a neovlivnitelných jako je například druh produktů a služeb, které prostřednictvím sociálních sítí propagujete - na některé druhy produktů a služeb jsou sociální sítě výborné a u jiných druhů je účinek méně znatelný. Ať už ale nabízíte nebo prodáváte cokoliv, určitě by součástí Vaší online strategie měla být firemní stránka na Facebooku - sociální sítě by se zkrátka neměly opomíjet i přesto, že Vám pro Váš produkt nebo službu přijdou jiné kanály perspektivnější.


Jedním z největších plusů firemních stránek na sociálních sítích je možnost komunikace a udržování stálého kontaktu se zákazníky (nebo s potenciálními zákazníky).

5. Zvýšení návštěvnosti díky odkazům z katalogů, oborových portálů nebo srovnávačů zboží

Na každém národním i mezinárodním trhu existují menší i větší katalogy, portály a srovnávače zboží. A to jak s obecným zaměřením tak i tématickým (například nábytek).

Zbožové srovnávače se vyplatí nejčastěji e-shopům, jejichž hlavním parametrem je nízká cena oproti konkurenci. V takovém případě může e-shop získat jak mnoho návštěv, tak následně i konverzí (prodejů) právě díky trafficu ze zbožových srovnávačů. Strategicky zde tedy získávají především e-shopy jejichž zisk je založen na nižší marži a vyšším objemu prodejů.

Katalogy a oborové portály jsou povětšinou spíše konkrétního zaměření - například nabídka ubytování. Pokud nabízíte konkrétní typ služeb nebo produktů, může se oborový portál stát hlavním zdrojem Vaší návštěvnosti a z ní plynoucích objednávek.

6. Zvýšení návštěvnosti pomocí referenčních odkazů z jiných webů

Základním předpokladem je mít určitou síť webů, případně se na dané weby registrovat nebo s administrátory těchto webů spolupracovat a získávat návštěvníky díky tomu, že na těchto webech, které jsou svým obsahem něčím zajímavé a mají i vyšší návštěvnost budou odkazy na váš web. Získání návštěvnosti tímto způsobem je poměrně klikaté a zřejmě bude mít smysl zaměřit svou energii na jiné příležitosti, avšak znám pár případů, kdy eshop rozjel svůj obsahový, tématický web a z tohoto webu následně proudí návštěvnost právě do eshopu. Proto tento způsob funguje především právě pro tématické eshopy a pokud se v této situaci shlédnete, může to pro Vás být ta správná cesta. Jednou z výhod budování návštěvnosti touto formou je také pozitivní vliv na SEO.

7. Zvýšení návštěvnosti pomocí PR článků

Jednou z možností jak na čas zvýšit skokově návštěvnost je publikování PR článků v médiích s dostatečně vysokou návštěvností. Publikování PR článků je potřeba domlouvat individuálně s jednotlivými médii a je také potřeba zvážit, která média mají nebo nemají pro Váš obor podnikání smysl. Tedy například obor, v němž podnikáte a poskytujete služby by měl být relevantní například oborovému portálu, v němž byste chtěli PR článek publikovat.

8. Zvýšení návštěvnosti pomocí off-line kanálů

Další možností jak dosáhnout lepších čísel návštěvnosti, jsou off-line kanály a vůbec celková snaha o udržování obecného povědomí o existenci našeho webu. Především se tedy jedná o to, abychom při jakékoli propagační marketingové činnosti neopomíjeli uvádět URL našeho webu v propagačních materiálech. Máme-li například katalogy, inzerujeme-li na billboardech, prezentujeme-li se na výstavách a podobně, berme v potaz mimo jiné také dostatečnou viditelnost naší internetové adresy (URL) na našich marketingových materiálech. Stejně tak emailový podpis by neměl postrádat Vaši internetovou adresu. Pokud se tyto marketingové materiály v dostatečné míře a frekvenci objevují před zraky Vašich potenciálních klientů/zákazníků, je pravděpodobné, že část z nich dříve či později zadá url Vašeho webu do prohlížeče a navštíví Vás. Google Analytics takovouto návštěvnost identifikuje jako Direct Traffic, tedy přímá návštěva webu bez prokliku odjinud.


Off-line kanál - url na polepu firemního vozu

Monitorování návštěvnosti

U všech zdrojů a kanálů návštěvnosti důsledně analyzujte a monitorujte náklady na tyto zdroje a data získaná z měření návštěvnosti, abyste byli schopni vyhodnotit jejich návratnost. Například Google Analytics Vám umí přehledně reportovat nejen zdroje návštěvnosti, ale vyfiltrovat také zdroje nejvíce konverzních (objednávajících/poptávajících) zákazníků.

Na závěr malé povzbuzení - máte-li zajímavý produkt nebo službu, investovaná energie a náklady na online propagaci se Vám dříve nebo později vrátí. Někdy je odezva v podobě poptávek a objednávek velmi rychlá a enormní, jindy je třeba si na lepší výsledky chvíli počkat. Ve své podstatě je marketing na internetu přetahovanou o větší či menší počty internetových uživatelů, kteří hledají daný produkt nebo službu, kterou nabízíte. Internetový uživatel, který je rozhodnut si něco zakoupit si to zakoupí buď u Vás nebo u konkurence. Vaším hlavním úkolem je tedy přesvědčit uživatele internetu, aby si zboží/produkt/službu zakoupili u Vás.

A samozřejmě, potřebujete-li s internetovým marketingem pomoci, pak neváhejte a ozvěte se zkušeným profesionálům, pro které je internetový marketing denním chlebem. Poptávku můžete zadat například zde.

Kontakt

OnlineProgres.cz
Michal Knytl | IČO: 73280518
 
Telefon: +420 605 874 807
E-Mail: info@onlineprogres.cz

Působnost: Praha, Moravskoslezský, Olomoucký a Zlínský kraj.
 
V oblastech působnosti se neúčtuje cestovné.
 
Místo podnikání:
Praha - sdílené kanceláře
Korespondenční adresa:
Michal Knytl, Pod Lipami 701/5, 74101 Nový Jičín
Sídlo: Kyselky 435, 756 27 Valašská Bystřice

OnlineProgres.cz

Váš progres ve světě online.

Realizace komplexních řešení pro Vaši online viditelnost a ziskovost. Kvalitní a výdělečný projekt vzniká spojením dobře navrženého webu, SEO, PPC a CRO. Vlastníte nebo rozjíždíte menší či větší byznys a potřebujete pomoci s onlinem? Kvalitně zpracovaný online marketing je faktorem, který rozhoduje o Vašem úspěchu.

© 2019 Michal Knytl - OnlineProgres.cz